Cestovanie mestskou hromadnou dopravou môže byť pre rodičov s malými deťmi výzvou. Niektoré košické mamičky sa na sociálnej sieti posťažovali, že vodiči autobusov a električiek im často, možno aj nevedomky, komplikujú nástup – zastavujú ďalej od chodníka, čím sťažujú manipuláciu s kočíkom, alebo zatvárajú dvere skôr, než stihnú bezpečne nastúpiť. Hoci je zrejmé, že vodiči sa musia riadiť cestovným poriadkom a dopravnou situáciou, práve tieto drobné detaily predstavujú pre rodičov veľký problém.
„Čaute baby, aké máte nedávne skúsenosti s vodičmi MHD a deti/kočík? Dnes mi šofér 17-tky privrel kočík vo dverách, kým sme vystupovali na Námestí maratónu mieru. Zastal 30 centimetrov od obrubníka, takže som musela prosiť o pomoc iných ľudí a aby som to zvládla, on zavrel dvere, ale pritom v späťáku musel vidieť, čo sa deje. Chápem, že si mohol nevšimnúť, ale tak to je asi prvé, čo by mal kontrolovať, keď stláča zatváranie. Dosť ma nahnevala táto neohľaduplnosť,“ podelila sa o svoju nedávnu skúsenosť mamička Ivana.
Pod jej príspevkom sa okamžite spustila pestrá diskusia, v ktorej mamičky zdieľali podobné zážitky s cestovaním košickou MHD. Ako sa zdá, nejde o ojedinelý prípad. „Mne sa to stáva pravidelne, že keď dám znamenie, že vystupujem s kočiarom, akoby naschvál zastaví na zastávke autobus strašne ďaleko od obrubníka… Nehovoriac o tom, že na konečnej zastávke autobus už nechodí na zastávku, ale na miesto, kde je potom odstavený a zakaždým musím upozorňovať (aj po zadaní znamenia), že som s kočiarom a nemám ako vystúpiť. A 50 percent šoférov je ešte urazených a šomre na mňa…,“ pridala sa Gabriela.
Je to normálne adrenalínový šport stlačiť tlačidlo a ešte dobehnúť za jazdy s kočíkom k dverám, sťažuje sa mamička.
„Moja skúsenosť je taká, že tiež nám raz vodič 17-tky (určite píšete o tom istom) zastal aj o dosť viac ako 30 centimetrov od obrubníka, keby som bola sama, vystupovanie by som ťažko dala, ale bola som s manželom a ten sa začal rozčuľovať a išiel ku kabíne vodiča a vodič mu privrel ruku v dverách a išiel tak s nim niekoľko zastávok až na konečnú. Na konečnej zavolal vodič na manžela políciu a začal ho obviňovať pred nimi, že je nadrogovaný, nech mu policajti robia testy,“ popísala svoj zážitok Veronika.
„Mne pri staršom synovi zničili kočík, lebo zastal ďaleko, keď som sa snažila rýchlo vystúpiť, aby ma nezavrel, mi zbehli kolieska na cestu medzi autobus a obrubník (tak ďaleko stál) a vtedy sa zdohadal, že vystupuje kočík a začal spúšťať nižšie autobus… Ohol konštrukciu, odlomil koleso, malý vystrašený, ja tak isto, lebo to boli neskutočne zvuky… Keď začali ľudia so mnou kričať, čo robí, tak zase dvihol autobus a hneď videl, že mi pomohli dať ľudia kočík na zastávku, zavrel dvere a odišiel…“ posťažovala sa Radka.
„Moja skúsenosť je taká, že častejšie zastane ďalej od obrubníka ako by mal, aj keď znamenie má. Odkedy sú všetky na znamenie, tak je to normálne adrenalínový šport stlačiť tlačidlo a ešte dobehnúť za jazdy s kočíkom k dverám. Bývam v meste s krátkymi zastávkami, ale našťastie nechodím často MHD. Vždy vystupujem zadnými kolesami dole. Tak nepotrebujete pomôcť,“ poradila Karolína.
„Mne sa stalo, že kočiar ťahám von, staršia dcéra vtedy asi trojročná proste mi ostala v autobuse pri dverách a on zavrel. Ja vonku s kočiarom, staršia vo vnútri v buse, ja kričím. Chvalabohu boli duchaprítomní ľudia vo vnútri autobusu a začali teda riadne kričať a nadávať. Moja dcéra s kľudom angličana pozerá na mňa, dvere sa otvorili a hovorí – to bol ale blbý autobus, že ma tam zavrel…“ okomentovala Baška.
Nie všetkých vodičov však treba hádzať do jedného vreca. Niektoré mamičky sa zas na prístup vodičov sťažovať nemôžu a prevládajú u nich pozitívne skúsenosti. „MHD chodím veľmi často (z Ťahanoviec a na Ťahanovce) a teda je to veľmi rôzne… Zatiaľ - za 9 mesiacov - by som povedala, že som tak na 70 percent spokojná. Keď idem z Ťahanoviec, ešte sa mi nestalo, že by zastavil zle, skôr sa mi to stáva, keď idem napríklad z mesta (36 najčastejšie)... Zatiaľ sa mi stalo len raz, že by som sama vôbec nevystúpila, ale čakal nás manžel tak mi pomohol,“ napísala Patrícia.
„Chápem že vás to rozladilo a predpokladám, že ste stlačila dopredu pred vystupovaním ten gombík, že výstup kočíkom? Ja osobne som ale mala šťastie, aj keď som preferovala cestu autom, ale keď už som išla autobusom, tak sa vodiči snažili, počkali a cestujúci mi stále pomáhali, až som bola naozaj prekvapená. Ďakujem, že aj v tejto dobe sa nájdu dobrí ľudia,“ ponúkla inú skúsenosť Martina.
S otázkami sme sa obrátili aj na Dopravný podnik mesta Košice. V jeho mene odpovedala hovorkyňa Vladimíra Bujňáková, ktorá uviedla, že rodičia často používajú na vstup či výstup nesprávne dvere, čím sa môže cestovanie výrazne skomplikovať. „Nezriedka sa stane, že mamička vbehne do zadnej časti autobusu a nevie, kde sa má s kočíkom postaviť, keďže sa tam nenachádza žiadne vyhradené miesto pre kočík. Následne prejde cez interiér vozidla do prednej časti, kde má po správnosti byť (prechod s kočíkom vo vozidle je zakázaný), prípadne na nasledujúcej zastávke vystúpi a uteká do prednej časti ku dverám. Stane sa však to, že vodič situáciu vyhodnotí, že ‚už vystúpila’ a stlačí tlačidlo na zatvorenie dverí. Vtedy sa mamička v panike vtisne do dverí a dôjde k privretiu. Ďalšou možnosťou je, že mamička nastúpi, ale vo vozidle je také množstvo ľudí, že jej neumožnia ‚zaparkovanie’ v priestore kočíkov. Vodič túto skutočnosť pre naplnenosť vo vozidle ani nezaregistruje, čiže je to viac-menej na mamičke, aby požiadala spolucestujúcich, aby sa jej uhli,“ vysvetlila Bujňáková.
Ako však dodala, v prípade, že majú cestujúci negatívnu skúsenosť s cestovaním košickou MHD alebo majú informáciu o tom, že pochybil vodič DPMK, odporúča im zaslať podnet na mail dpmk@dpmk.kosice.sk, odkiaľ bude následne postúpený ďalej a riešený na príslušnom úseku v záležitosti od jeho obsahu. V prípade potreby zrealizujú aj kontrolu v teréne.
„Ak sa potvrdí, že náš vodič nerešpektuje žiadne znamenia o výstupe s kočíkom, riešime daného vodiča pohovorom s nadriadeným pracovníkom. Ak sa tento postup neosvedčí, pristupujeme ku kráteniu výkonnostnej odmeny v zmysle našich interných smerníc; v tomto prípade zintenzívnime aj kontroly,“ objasnila hovorkyňa.