Podľa najnovšieho prieskumu sú pre mladých Slovákov najväčšou výzvou rastúce životné náklady. Eurobarometer uskutočnil prieskum v období od 25. septembra do 3. októbra 2024. Na Slovensku sa do neho zapojilo 1046 respondentov, pričom celkovo sa v celej Európskej únii (EÚ) prieskumu zúčastnilo 25 863 mladých ľudí.
Až 47 percent opýtaných vo veku 16 až 30 rokov vyjadrilo obavy zo zvyšovania cien a nákladov na živobytie, čo je najvyšší podiel spomedzi sledovaných oblastí. Pre 40 percent mladých ľudí v celej EÚ je riešenie tejto otázky prioritou na nasledujúcich päť rokov.
Okrem financií považujú mladí Slováci za dôležitú aj otázku životného prostredia a klimatickej zmeny. Túto tému označilo za jednu z kľúčových 32 percent respondentov zo Slovenska, pričom na úrovni celej EÚ to bolo 33 percent. Ekonomická situácia a tvorba pracovných miest je prioritou pre 31 percent mladých Európanov, na Slovensku s týmto názorom súhlasí až 36 percent opýtaných, čo je nad priemerom EÚ.
Medzi ďalšie významné oblasti, ktoré mladí ľudia v EÚ považujú za dôležité, patrí vzdelávanie a odborná príprava (27 percent), dostupnosť bývania (23 percent) a bezpečnosť a obrana EÚ (21 percent). Najväčší dôraz na otázky obrany kladú mladí ľudia v Česku (36 percent), Poľsku (33 percent) a Estónsku (32 percent).
Prieskum sa venoval aj postoju mladých Slovákov k Európskej únii. Približne tretina respondentov vyjadrila podporu EÚ a súhlasí so súčasným spôsobom jej fungovania. Ďalšia tretina síce podporuje myšlienku EÚ, no nie je spokojná s jej aktuálnym smerovaním.
Zvyšná časť mladých Slovákov má skôr rezervovaný postoj – 21 percent uviedlo, že sú voči EÚ skeptickí, avšak ich názor by sa mohol zmeniť v prípade zásadných reforiem. Len štyri percentá respondentov sú voči EÚ striktne negatívne. Celkové výsledky sa výrazne nelíšia od priemeru celej Európskej únie.
V otázke získavania informácií mladí ľudia v EÚ aj na Slovensku najčastejšie siahajú po sociálnych médiách – uviedlo to 42 percent európskych a 39 percent slovenských respondentov, pričom najčastejšie využívajú Instagram či Facebook. Televízia je druhým najpopulárnejším zdrojom informácií, pričom ju preferuje 39 percent opýtaných v rámci celej EÚ aj na Slovensku.
Staršia veková skupina (25 – 30 rokov) inklinuje viac k televízii, online spravodajským platformám a rozhlasu, zatiaľ čo mladší respondenti (16 – 18 rokov) sa spoliehajú skôr na sociálne siete (45 percent) a informácie od priateľov či rodiny (29 percent).