Košičania si v posledných týždňoch čoraz častejšie nachádzajú informáciu o odrieknutí spoja mestskej hromadnej dopravy či jeho nahradení. Namiesto električiek chodili autobusy, prípadne ste na zastávke čakali až na nasledujúci spoj. Ako dôvod na zmenu v doprave bola najčastejšie uvedená poruchovosť vozidla, čo je oproti predošlým problémom spojeným s nedostatkom vodičov novým „fenoménom“.
Zaujímalo nás, čo je príčinou týchto porúch a ako to Dopravný podnik mesta Košice rieši. Hovorkyňa košického dopravného podniku Vladimíra Bujňáková pre našu redakciu uviedla, že jedným z dôvodov častých zmien je zníženie stavu vozového parku, keďže bolo potrebné vyradiť staré vozidlá nespôsobilé na ďalšiu prevádzku. S tým súvisí aj nedostatok náhradných vozidiel. Zároveň dochádza k starnutiu vozového parku, s čím prichádza séria porúch.
„Poruchovosť záleží od prevádzky vozidiel a nedá sa presne určiť. Záleží na rôznych faktoroch, akými sú vek vozidiel, starostlivosť vodiča o daný voz, údržba vozidla, poveternostné podmienky a v neposlednom rade cestné komunikácie, na ktorých sa vozidlá prevádzkujú. Poruchy sú rôzne od závažných – poškodenie motora, prevodovky, diferenciálu až po drobné poruchy, ako je napríklad prasknutá žiarovka,“ vysvetlila Bujňáková.
Dodala, že dôležitým faktorom pri poruchovosti vozidiel sú prudké zmeny poveternostných podmienok v priebehu krátkej doby. Sneh, dážď, mráz či kolísanie teploty výrazne prispievajú k poruchám mechanického charakteru. Menej časté sú poruchy elektronického charakteru, no tie sa opakujú vo väčšine vozidiel práve vzhľadom na ich vek a opotrebovanie súčiastok.