Bratislavčanom sa nepáči zrušenie IC vlakov a nechcú ani leteckú linku do Košíc, ktorá mala byť dotovaná. Tieto závery vyplývajú z reprezentatívneho prieskumu, ktorý v hlavnom meste realizovala agentúra SCIO medzi 8. a 18. novembrom 2024. O výsledkoch informuje agentúra na svojom webe.
„Takmer polovica opýtaných (49,6 %) považuje zrušenie IC vlakov za škodlivé rozhodnutie nielen pre cestujúcich, ale aj pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku. S týmto rozhodnutím však súhlasilo v prieskume 26,4 % respondentov, ak by to ušetrilo verejné prostriedky. Takmer štvrtina (24 %) oslovených uviedla, že dlhé roky vlakom nejazdí, preto na túto tému nemá názor,“ uvádza hlavný analytik Martin Klus.
Dopĺňa, že v tejto otázke najdôležitejšiu rolu zohrala osobná, alebo rodinná väzba respondentov k železničnej doprave a jej využívaniu. Preto sa napriek argumentom o šetrení verejných zdrojov väčšina respondentov prikláňa k zachovaniu IC vlakov.
V ankete na stránke Košicak.sk sa ľudia na otázky „Čo si myslíte o zrušení IC vlakov medzi Košicami a Bratislavou? Myslíte, že je to dobré rozhodnutie?“ rozpísali a vyjadrili svoj názor. Železničiar Michal sa stotožňuje s tým, že je to dobré rozhodnutie. Je rád, že za zrušením IC stojí hodinový takt rýchlikov a väčšie možnosti dopravy krížom cez republiku. Na druhej strane, je veľmi zvedavý, ako sa k tomu postaví vedenie a ako rozvrhnú grafikon a turnusy zamestnancov. Obáva sa toho, že to opäť nezvládnu a dobré rozhodnutie zmenia na zlý sen pre cestujúcich a nočnú moru pre železničiarov.
Valéria ponúka iný pohľad. „Veľmi zlé rozhodnutie. Vraciame sa do minulého storočia. Vo svete sú všade moderné rýchlovlaky, ktoré odbremeňujú cestnú dopravu, sú ekologické. My ideme krok vzad. Cesta z Košíc do Bratislavy sa tak predĺži minimálne o hodinu. Cestujem pomerne často, tak veľmi dobre viem, o čom hovorím. To bude stáť takzvaný Expres Tatran pomaly pri každej vŕbe. Hanba.“
Mnohí východniari sa zhodujú v tom, že táto myšlienka je absurdná, pretože v západných krajinách sa modernizujú aj železnice, ktoré ponúkajú cestujúcim omnoho vyšší komfort ako tie, ktoré máme na Slovensku. Ďalej sa všetci stretávame s veľkými meškaniami vlakov, nielen rýchlikov, ale aj osobných vlakov a regionálnych expresov.
Eve sa tento nápad tiež nepozdáva. Nerozumie, prečo chce vláda obnoviť leteckú linku z Bratislavy do Košíc a späť. IC vlak je vraj oveľa lepší a pre viac ľudí. Namiesto toho, aby sa začali opravovať a rekonštruovať železničné trate, vymysleli lietadlo. To je riešenie typu „zabi bobra, zachrániš strom”.
„V prípade zavedenia pravidelnej leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami s dotáciou z verejných prostriedkov je postoj verejnosti v hlavnom mieste rovnako kritický. Až 40,4 % respondentov to považuje za plytvanie verejnými prostriedkami a environmentálne nezodpovedné riešenie. Len 29,8 % opýtaných vníma toto riešenie ako rozumný krok na zvýšenie mobility medzi oboma mestami a podporu cestovného ruchu,“ informoval Klus.
Podľa zistení 17,4 % respondentov by podporilo leteckú linku len v prípade prevádzky súkromným subjektom bez účasti štátu. To znamená, že časť verejnosti nie je proti samotnej myšlienke leteckého spojenia, ale skôr proti forme jeho financovania.
Agentúra SCIO vidí v oboch prípadoch, že verejnosť je citlivá na využívanie verejných zdrojov v doprave. Pri IC vlakoch prevláda názor o ich potrebnosti napriek nákladom, ale pri leteckej linke dominuje skeptický postoj k vynaloženým štátnym dotáciám na jej prevádzku. Možno predpokladať, že to aj s menšími očakávaniami osobného využitia takejto linky, ale aj narastajúcou environmentálnou uvedomelosťou obyvateľstva.