Čakajú osobnú železničnú dopravu na Slovensku veľké zmeny? Podľa konečného návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy plánuje Železničná spoločnosť Slovensko zrušiť prémiové IC vlaky. Tie spájajú dve najväčšie slovenské mestá a na trase stoja len na niektorých vybraných staniciach. Štátny dopravca chce tieto vlaky nahradiť expresmi, ktoré by jazdili každú hodinu.
V návrhu nového cestovného poriadku už IC vlaky nenájdete. Namiesto nich však pribudli expresné vlaky s pomenovaním Tatran. Prvý z nich by z Bratislavy na východ vyrážal už krátko pred pol štvrtou ráno a do Košíc by prišiel 13 minút pred pol desiatou. Posledný z expresných vlakov by z Bratislavy odchádzal o 18:27 s príchodom do Košíc 7 minút pred polnocou.
Expresu Tatran by cesta do Košíc mala bez meškania trvať 5 hodín 26 minút. Súčasné IC vlaky ju prejdú za približne 4 hodiny 45 minút. Expresy by však podľa návrhu mali viac zastávok.
„Naším cieľom je zvýšiť počet vlakov nielen na trase Bratislava – Žilina – Košice, aby sme cestujúcim ponúkli viac spojov a väčšiu flexibilitu pri plánovaní ciest. Zvýšenie počtu vlakov prinesie úpravu časov našich spojov, aby sme zabezpečili efektívne zaradenie nových liniek, pričom pohodlie a kvalita cestovania zostanú zachované,“ povedal v súvislosti so zrušením IC vlakov pre Denník N hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Neoficiálnym dôvodom však má byť predovšetkým to, že IC vlaky sú údajne stratové a ZSSK musí ich financovanie vykrývať z vlastných peňazí. Nový grafikon zatiaľ nie je schválený, konečné slovo bude mať ministerstvo dopravy.
Veľká zmena v železničnej doprave prichádza v rovnakom čase ako plány na spustenie leteckej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ministerstvo aktuálne vyhlásilo na jej prevádzkovanie verejnú súťaž. Zatiaľ nie je známe nielen to, kto bude medzi dvomi najväčšími slovenskými mestami lietať, ale ani prípadná cena leteniek.