×

Pripojte sa k nám na WhatsAppe

Nezmeškajte najnovšie správy. Kliknutím na tlačidlo sa pripojíte k nášmu kanálu.

Pripojiť sa

Košičania majú ťažké srdce na revízorku. Pri kontrole mala zablokovať terminál, deťom zaúčtovala pokutu


Foto: Košičania majú ťažké srdce na revízorku. Pri kontrole mala zablokovať terminál, deťom zaúčtovala pokutu Foto: Dopravný podnik mesta Košice

Cestujúci mestskou hromadnou dopravou majú s revízormi rôzne skúsenosti. Niektoré z nich sú negatívne, a s takýmto prípadom sa podelila aj Košičanka Zuzana.

Pred pár dňami bola svedkom toho, ako revízorka v električke číslo šesť pokutovala deti, ktoré sa vracali z denného letného tábora. Podľa jej slov sa mala natlačiť medzi ne a zablokovať terminál. Viacero detí si tak už nestihlo k nemu priložiť kartu, v dôsledku čoho im bola zaúčtovaná pokuta. Situáciu sa snažil do svojich rúk vziať aj vedúci tábora, avšak márne.

Pani Zuzana neváhala a išla sa sťažovať na Dopravný podnik mesta Košice (DPMK). Podľa jeho pracovníčky revízorka tvrdí, že počula, ako sa medzi sebou deti rozprávali, že kartu o terminál nepriložia. Spraviť tak chceli až vtedy, keď zistili, že v električke sa nachádza aj ona.


Pokiaľ ide o zablokovaný terminál, má ísť o automaticky systém, ktorý sa sám zablokuje po 30 sekundách od prihlásenia revízora. Viacero maloletých cestujúcich vypovedalo, že sa zablokoval hneď po tom, čo pracovníčka DPMK priložila o neho svoju kartu.

Niečo podobné pred niekoľkými rokmi ako desaťročná zažila na vlastnej koži aj pani Karolína. „Mala som lístok a jednoducho ma tak vystresovali, že ma zobrali až na konečnú v električke číslo sedem na vtedajšiu B. Němcovej, teraz Botanická záhrada. Plakala som, lebo som sa ponáhľala zo školy. Boli ešte staré štikačky, pričom bol zle nastavený stroj a narobil viac dierok. Ktoré desaťročné dieťa sa bude pozerať na lístok, či sa dobre štikol? Vybúrili sa na mne ako na asociálovi, bolo to hrozné,“ spomína.


V súvislosti s nedávnym prípadom sme kontaktovali hovorkyňu DPMK Vladimíru Bujňákovú. „Z celej skupiny cestujúcich z tohto denného tábora bola pokutovaná iba jediná cestujúca, ktorá si bola vedomá, že si zabudla označiť cestovný lístok. Navyše bol vo vozidle prítomný aj dozor, ktorý má deti vopred upozorniť na podmienky cestovania, a keď vznikol problém s Prepravnou kontrolou, uvedenú situáciu mohli riešiť s našimi kontrolórmi práve tam,“ uviedla pre Košicak.sk.

Pokiaľ ide o výšku cestovného u maloletých, deti do 6 rokov majú nárok na bezplatnú MHD. Starším je hradená zľavnená preprava.


Nepríjemnú skúsenosť majú aj iní cestujúci

So spomínanou revízorkou mala nepríjemnú skúsenosť aj ďalšia obyvateľka Košíc. „S touto osobou s číslom preukazu 163 som mala incident približne pred dvoma týždňami. Nemala som kredit a nemala som si kde zakúpiť lístok, v lokalite, kde som bola, nebol žiaden stánok ani automat. Lístok mi cez sms kúpil priateľ a poslal mi ho na telefón. V najväčšej horúčave po 14 hodinách v práci som sa poukázala touto sms. S jej kolegom mi tvrdili, že pácham trestný čin, lebo sms nebola poslaná z môjho telefónu,“ približuje svoj nedávny nepríjemný zážitok Košičanka.

Situácia sa však danou poznámkou neskončila. Nielenže jej bola udelená pokuta, revízorka uviedla v správe o svojom výkone počas služby, že nespolupracovala a bola agresívna. Okrem toho ju v horúcom počasí držala v odstavenom autobuse a odmietala situáciu vyriešiť v pokoji vonku.

„Na vašom mieste by som okamžite podala trestné oznámenie za obmedzovanie osobnej slobody. Revízor nie je verejný činiteľ a podľa zákona iba ten, čiže policajt, vás môže zadržať,“ reagovala na to pani Mária. To isté má platiť aj pri žiadosti o občiansky preukaz.

Podľa hovorkyne DPMK Vladimíry Bujňákovej daná cestujúca sa zjavne preukázala screenshotom virtuálneho cestovného lístka. V zmysle Tarify teda nešlo o platný cestovný lístok.

„Nevidíme dôvod na zdržiavanie cestujúceho bez platného cestovného lístka vo vozidle, pokiaľ spolupracuje. V prípade zistenia cestovania bez platného cestovného lístka, prepravný kontrolór vysvetlí možnosti uhradenia pokuty alebo spísania údajov potrebných na evidovanie pohľadávky priamo na trati,“ dodáva.

Problémoví majú byť aj iní revízori. Potvrdila to aj Košičanka Jana, ktorá pred týždňom mala nepríjemný incident s revízorom číslo 162. Spolu s priateľom pred nastúpením do autobusu poslali sms na zakúpenie cestovného lístka. Spätná sms im však neprišla hneď. Nepovažovali to za problém, lístok si predsa zakúpili. V autobuse práve prebiehala cestná kontrola. Revízor im povedal, že porušujú pravidlá a ich lístok je neplatný, pretože im spätná sms prišla minútu od vyhlásenia kontroly.

Ohľadom daného problému sme tiež kontaktovali hovorkyňu DPMK. Ako uviedla, lístok cestujúci v telefóne obdrží približne do 2,5 minúty. Až po tom môže nastúpiť do vozidla MHD. V danej situácii revízor konal oprávnene, dodatočné preukázanie SMS lístka sa neakceptuje.


Prečítajte si viac: