Vo facebookových skupinách združujúcich Košičanov a Prešovčanov sa objavil príspevok členky Marcely, ktorá prosí o pomoc s nájdením kufra. O ten, bohužiaľ, prišla na ceste domov. „Ahojte. Včera (utorok 13. augusta, poznámka redakcie) som cestovala FlixBusom z Viedne o 15:15 hod. Vystúpila som v Košiciach, ale kufor som nenašla. Neviem, či si ho niekto pomýlil a vzal alebo čo sa s ním stalo. Bol to čierny veľký kufor (približne 17 kilogramov). Je na ňom štítok z letiska. Ak ste ho nechtiac vzali alebo niečo o ňom viete, tak sa mi prosím ozvite,” napísala v príspevku.
Reakcie na seba nenechali dlho čakať, nešlo však o žiadne pozitívne správy ohľadom nájdenia kufra, ale o podobne zlé skúsenosti iných cestujúcich. „Stalo sa mi presne toto isté s Flixom. Kufor mi už nenašli,” uviedla Miška. „Takáto zlá skúsenosť sa aj mne stala toto leto. Cestovala som z Košíc do Tisovca a keď som vystupovala, kufor tam už nebol. Veľmi ma to mrzí, pretože som tam mala okrem osobných vecí aj spomienkové predmety,” popísala svoju skúsenosť Kiara.
Podobných prípadov odznelo v komentárových sekciách viacero, problém však vidia niektorí aj v niečom inom. „Šofér len otvorí batožinový priestor a pozerá, ako si starí ľudia a ženy nakladajú a vykladajú ťažké kufre. S týmto ma tá firma sklamala,” reagoval Miroslav. Spoločnosť však vo svojich podmienkach prepravy uvádza, že za naloženie svojej batožiny pri prestupovaní je zodpovedný cestujúci sám. Vodič pomáha len vo výnimočných prípadoch týkajúcich sa zdravotnej indispozície. Túto informáciu nám potvrdil aj hovorca spoločnosti Tomáš Beránek: „Cestujúci si batožinu do batožinového priestoru ukladajú za asistencie vodiča sami (vodič buď batožinu uloží, alebo ukáže priestor, kam kufor uložiť), obdobne prebieha aj vyzdvihnutie batožiny v cieľovej destinácii.”
Podľa niektorých komentujúcich nešlo v prípade Marcely o omyl, ale o krádež. „Keď som naposledy (pred týždňom) vystupovala v Poprade, tak jediný čakajúci bol občan slovenskej menšiny a čekoval batožiny. Takže je dosť možné, že sa mu tentokrát podarilo čmajznúť to, na čo čakal,” napísala Janka. „Aj ja si myslím, že bol ukradnutý. Keby sa niekto pomýlil, tak by tam nechal svoj,” súhlasila s názorom Monika. „My takto cestujeme bežne v Anglicku a v živote sa nám nestalo, aby niekto kradol… Proste kultúra a mentalita národa,” poznamenala Alica.
Hovorca spoločnosti dodal, že v prípade, ak na niektorej zo staníc dochádzalo k opakovaných stratám batožiny, okamžite kontaktujú miestne orgány a majiteľov autobusových staníc so žiadosťou o ich väčšiu kontrolu a prevádzkovatelia liniek na to cestujúcich upozorňujú.
„V minulosti mal každý kufor na sebe nálepku FlixBusu s číslom a menom, podľa cestovného lístka. Nálepka sa vytlačila spolu s lístkom na spodnej časti a odstrihla sa. Ak som chcel kufor vybrať, povedal som šoférovi a on mi ho dal. Tak to fungovalo aj na bieloruských autobusových spoločnostiach, napríklad do Varšavy. Teraz je to nadivoko, každý si vyberá sám. Nemyslím že je to správne,” poukázal na svoj postreh zo zahraničia Jozef.
„My sme nedostali žiadne čísla batožiny a kufre sme si sami nakladali a vykladali, šoféri vôbec toto neriešili. Označenie a koho je čo. Totálny dištanc, čo je chyba a ešte povedia, že vedia, že sa kradne, ale oni s tým nič neurobia, treba sa na spoločnosť obrátiť. Nám tak povedali, ale až po krádeži, žiadne upozornenia vopred. Tým myslím FlixBus. Neviem ako iné spoločnosti,” reagovala Michaela.
Zaujímalo nás, prečo na Slovensku nefunguje rovnaký systém ako v zahraničí, ktorý by zaistil, aby sa batožina dostala len do rúk svojho majiteľa. Odpoveď na túto otázku sme síce nedostali priamo, ale hovorca spoločnosti zdôraznil, že „autobusová doprava v tomto zmysle nefunguje rovnako ako letecká.“
Zatiaľ čo niektorí Marcele radili, aby sa nakontaktovala na samotného prepravcu či políciu, našli sa aj iné odporúčania v prípade ďalšieho cestovania. „Ja si vždy sadnem nad batožinový priestor a z okna vždy pozerám, či si niekto neberie môj kufor,” poradila Amika. Na jej radu však reagovala Andrea: „My sme tak sedeli a aj tak sa stalo, schmatol, utekal. Kým sme vyšli z busu, stratil sa v dave. Šli sme FlixBusom prvý a určite aj posledný raz. Šoféri nám ešte potvrdili, že o tom vedia, že sa to robí. Mali sme sa obrátiť na spoločnosť, ale aj tak sme nič nevyriešili.”
Prepravca zároveň vo svojich podmienkach uvádza, že za stratu batožiny, ku ktorej došlo bez súvislosti s nejakou dopravou nehodou, ako aj za zámenu alebo krádež nezodpovedá. Cestujúcim preto odporúča označiť si svoju batožinu adresou a menom, aby v prípade straty alebo nájdenia inými osobami bolo jednoduchšie majiteľa vypátrať a v prípade samotného odcudzenia batožiny, aby to nahlásili na ich stránke. V niektorých prípadoch poskytuje dopravca aj refundáciu.
Hoci negatívne ohlasy prevládali nad tými pozitívnymi, objavilo sa aj zopár takých. „Mne sa zatiaľ vo FlixBuse nič nestratilo, ale dobre vedieť. Spoločnosť by mala zmeniť systém - šoféri by mali kufre označovať lístkami. Takto môže hocikto prísť a kufor vziať,” poznamenala Alica. „Zatiaľ som mala šťastie, že šofér stále vystúpil a ľudia si vzali svoje batožiny,” pridala svoju pozitívnu skúsenosť Miška.