Pred deviatimi rokmi Slovensko zasiahla obrovská tragédia. V Slovenskom raji v blízkosti Prielomu Hornádu pri záchrannej akcii havaroval vrtuľník leteckých záchranárov. Členov posádky sa, žiaľ, už nepodarilo zachrániť. Práve v týchto dňoch si ich pripomínajú kolegovia z leteckej záchrannej služby.
„Kamaráti, odišli ste príliš skoro… Z našich očí ste síce odišli, ale v našich spomienkach a srdciach ostanete navždy, nikdy na vás nezabudneme! Odpočívajte v pokoji,“ vzdávajú poctu svojim priateľom, ktorí zahynuli pri spomínanom leteckom nešťastí.
K tragédii došlo počas toho, ako išli na pomoc zranenému chlapcovi nemeckej národnosti, ktorý spadol do rokliny. Do cieľa však už nedorazili. Podľa informácií portálu noviny.sk, sa mal vrtuľník zachytiť o drôty elektrického vedenia. Následne sa zrútil z výšky 100 až 200 metrov.
Na mieste nehody zasahovalo viacero záchranárskych tímov. Svojim kolegom, žiaľ, už nevedeli pomôcť. Záchranárske práce prebiehali niekoľko hodín. Kvôli nedostupnému terénu ich museli počas nočných hodín prerušiť.
O život prišli všetci členovia štvorčlennej posádky - 44-ročný pilot Ľubomír, 34-ročný záchranár Martin, 45-ročný lekár Marek a 37-ročný horský záchranár Dušan. Išlo o skúsenú posádku, ktorá ku svojej práci pristupovala zodpovedne.
Podľa slov Zuzany Turočekovej, konateľky spoločnosti AIR - TRANSPORT EUROPE (ATE), pilot vrtuľníka mal za sebou 24-ročnú kariéru. V tom čase mal nalietaných viac ako 1 800 letových hodín. Pre leteckú záchrannú službu pracoval od roku 2009.
Rovnako dlhú kariéru mali za sebou aj ostatní členovia posádky. 34-ročný záchranár Martin pracoval v spoločnosti 17 rokov. Začínal ako letecký mechanik, neskôr sa stal záchranárom. Trinásťročnú skúsenosť mal za sebou aj lekár leteckých záchranárov Marek.
Bývalý letecký záchranár a inštruktor Otto Hudec pre denník N priznal, že Slovenský raj je pre leteckých záchranárov naozaj ťažkým terénom. Podľa jeho slov by v daných oblastiach mali byť drôty elektrického vedenia označené. Neoznačené drôty sa tak stávajú pascou pre záchranárske vrtuľníky.
Od tragickej udalosti viacerí členovia Horskej záchrannej služby bojovali za osadenie signalizačných balónov. Dôvodom bolo najmä toho, že nechceli, aby k niečomu takému opäť došlo.
Po štyroch rokoch od nehody sa dočkali zmeny. Najskôr sa v danej oblasti zaviedli reflexné prvky, dodáva portál Refresher. Po čase ich pre ich nedostatočnú viditeľnosť z väčšej vzdialenosti vystriedali malé červené balóny. So súčasným označením sú spokojní aj leteckí záchranári.