Na Spiši sľubujú svižnejšiu prepravu. Železničiari plánujú zrýchlenie súprav na 160 kilometrovú rýchlosť


Vlaky Spišom preletia rýchlejšie. Na nových úsekoch zrýchlia na 160 km/h

Foto: Na Spiši sľubujú svižnejšiu prepravu. Železničiari plánujú zrýchlenie súprav na 160 kilometrovú rýchlosť Foto: ZSSK

Slovenské železnice pristupujú k modernizácii tratí na východe Slovenska. Podľa predstáv by malo dôjsť k modernizácii 50 kilometrov tratí na Spiši, ktorá bude rozčlenená do troch etáp. Celková výška prerábky by mala dosiahnuť 800 miliónov eur. Cieľom je urýchlenie prepravy na jednotlivých úsekoch. Podľa plánov by tak už v roku 2029 mali IC vlaky v jednotlivých úsekoch dosahovať rýchlosť až 160 km/h. Táto zmena by mala cestujúcim ušetriť 8 minút cesty.

Prerábky by sa podľa železničiarov mali dotýkať úsekov na Spiši v okrese Spišská Nová Ves a v okrese Poprad. Práce pritom zatiaľ pokračujú bez väčších problémov. Prvá etapa výstavby je viac menej ukončená, na druhej sa pracuje a pri tretej sa chystá verejná súťaž, informovali železnice.

Ako informuje Denník N, Prvý úsek spišskej zrýchlenej trate od Lučivnej do Popradu dokončili v závere minulého roka – až na niektoré telekomunikačné technológie, ktoré sa omeškali, a tak naň ŽSR dočasne dosadili vlastné technológie. Stavba sa pretiahla aj kvôli pandémii covidu.


Modernizácia bude drahšia, termíny sa posúvajú

S naťahujúcim sa časom, ktorému neprispela pandémia ani vojna u nášho východného suseda, rastú aj ceny. Úsek medzi Popradom a Vydrníkom sa tak predraží. Zatiaľ čo podľa pôvodného odhadu mala renovácia stáť menej ako 239 miliónov eur, nová objednávka z decembra 2023 železničiarov vyjde na 369 miliónov. 

Situácii nepomáha ani hodnotenie analytikov Útvaru hodnoty za peniaze, podľa ktorých sa pri nových cenách renovácia od Popradu po Vydrník dostala na hranicu spoločenskej návratnosti. Pri tom však finančné problémy nekončia, predražiť sa má aj posledný úsek.

Vlaky tak východným Slovenskom nepoletia 160-kilometrovou rýchlosťou skôr ako v roku 2029. Až po ukončení výstavby na posledných dvoch úsekoch sa môže začať s budovaním európskeho zabezpečovacieho systému (ETCS), práve ktorý vlakom umožňuje jazdiť vlakom nie len vysokou rýchlosťou, ale aj bezpečne.



Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie správy Košický kraj